KO SU BALKANSKI VLASI ?

Danas se sve češće i češće srećemo sa pitanjem: „ Ko su Vlasi? Šta su oni, odakle su oni? Jesu li to Rumuni, Srbi il pak Vlasi?

Vlasi su potomci latinizovanog, ali starosedelačkog balkanskog stanovništva Rimskog Carstva. Izraz Vlah su stari Germani koristili da označe podanike Rimske Imperije. Ime je kasnije prihvaćeno u Vizantiji, Otomanskom Carstvu, kao i kod Slovena. Tokom vremena reducirano je na ostatke latinizovanog stanovništva Balkana. Pored ovog postoje još na desetine lokalnih imena kojima se naziva ova populacija, a izraz Vlah ima različita značenja, često pogrdna, u pojedinim sredinama (Trifon, 2011:14-15).

Vlasi sebe, međutim, zovu Armani, Rmani, Rumani –dakle, Romanima, Romejcima. Internacionalno se najviše koriste imena Vlasi i Aromani, Cincari. Aromani su oni koji su oblikovani grčkom kulturom i žive u prostoru severne Grčke, Albanije i Makedonije. Urbani Vlasi iz Makedonije, Srbije i jugo-zapadne Bugarske se nazivaju i Cincari, a oni iz Srbije insistiraju da se isključivo tako zovu. I na kraju, Vlasi koji su nekada živeli u zaleđu jadranske obale od Kotora do Velebita nazivani su u venecijanskoj tradiciji Morovlasi ili Morlaci, kao i Nigri Latini – dakle, Crni Vlasi (Praga, 1993:156-7, 200; Jiriček, 1962: 39-41).

Alberto Fortis ih je učinio evropskom kulturnom senzacijom u svom putopisu “Putovanje po Dalmaciji” u 1774 (Fortis, 2004: 5-33; Wolf, 2001). To se ime odomaćilo u Veneciji i Italiji, ali ne i kod domaćih Vlaha (Šarić, 2008: 64).

Kada su stari Sloveni počeli migracije ka Balkanu u šestom i sedmom veku, autohtona i pre-rimska, ali latinizovana populacija povukla se u utvrđene gradove na Jadranu ili pobegla u lanac dinarskih planina, kao i duboko na jug današnje Grčke, čak do Peloponeza. Razoreni su, međutim, i mnogi gradovi pa su se i urbani Romani osuli na ostrva ili pobegli u planine. Stara i novopridošla populacija obnovljenih gradova jadranskog (i albanskog) primorja se vremenom asimilovala u Slovene i početkom 16. veka izgubila svoj jezik i identitet. Drugi Vlasi, oni koji su pobegli u planine, brzo su pastoralizovali svoj način života sa transhumant stočarstvom kao glavnom ekonomijom, klansko-plemenskom strukturom (katuni) kao ključnom društvenom formom i (kasnije) pravoslavljem kao dominantnom religijom (Kazer, 2002:76-77).

U srednjevekovnim dokumentima nazivani su pastores romanorum (Praga, 1997: 166).

Slično važi i za albansku planinsko-pastoralnu populaciju. Kada su slovenske zajednice počele da grade svoje srednjevekovne države, Vlasi su postepeno prihvaćeni i tolerisani, ali su nastavili svoju paralelnu pastoralnu egzistenciju, institucionalizovanu putem tzv. “vlaških zakona”, dakle specifičnih pravnih i poreskih režima (Ćirković, 2004: 113-4).

Unutar njih postojala je i blaga podela rada na „ljude od oružja“ i „putnike“ (stočare i karavandžije). Otomanska osvajanja prema zapadu Balkana izazvala su dramatične migracije balkanskih Vlaha (i Slovena) ka Hrvatskoj, Bosni i Ugarskoj (15-17 vek).

Osmanlije su počele da koriste ove Vlahe (i Slovene) za vojni transport, ali i kao vojnike (akindžije, armatolozi, vojnuci). Austrija i Venecija delovale su slično i stvorile posebne vojne sastave uz granicu sa Osmanlijama. Prebegli Vlasi, Sloveni činili su jezgro ovih formacija kasnije nazvanih vojna granica (Roksandić, 2003: 73-88).

Izvor: http://xn--j1aat.xn--90a3ac/2022/04/10/ko-su-balkanski-vlasi/

Нема коментара:

Постави коментар

DOPRINOS BALKANSKIH "HAZARA" SRBIJI

Cincari su bili nosioci ekonomske modernizacije u Srbiji sredinom 19.veka. Njihovo poznavanje međunarodne trgovine, jezika i računa, navik...