Власи у средњовековној Србији и Босни

 


У средњовековној Србији и Босни трајније су живели бројни несрби, или су пословно долазили у њу. Краљ Милутин у својој повељи манастиру Светог Ђорђа код Скопља из 1300. поред Срба, набраја Грке, Бугаре, Латине, Арбанасе и Влахе. Поред земљорадника, сточарством су се бавили и сточари номади, власи. Били су мање бројан део зависног становништва. Процењује се да су у XIV веку на поседима манастира Дечани породице Влаха чиниле 1/10, а на поседима манастира Бањске 1/5 укупног зависног становништва. У подручјима са мење обрадиве земље, то јест планинским и крашким пределима број Влаха је био већи. Власи су били потомци старог хришћанског становништва, које се у време доласка Словена повукло у планинске теже приступачне пределе Балкана, и бавило се сточарством. Влашка, пастирска села се код Срба у позном средњем веку зову катунима. Катун је обично чинило неколико дрвених грађевина у којој је боравио један род, то јест шира породица са 30 до 40 чланова, подељених у неколико домаћинстава. Катун је имао старешину кога различито називају: кнез, челник, катунар и примићур. У почетку сви Власи и њихови катуни припадали су владару. После су владари влашке катуне давали цркви, а вероватно и властели.

За разлику од земљорадника, Власи су имали знатно више стоке и нису боравили у сталним насељима. Односно, имали су два различита станишта у току године. Власи су могли прелазити велике раздаљине у потрази за пашњацима. Од пролећа до јесени окупљали су се у веће групе и боравили су са својим стадима на планинским пашњацима, у катунима. Зими су се склањали у приморје, или у топлије равничарске и жупне пределе.

Власи су имали веће количине меса, сира, кожа и вуне за размену. Поред оваца, коза и говеда, важно је било што су узгајали крда коња. Обични коњи преносили су терет, а само бољи су обучавани да служе за рат. Сточари су део своје стоке и сира давали као данак владару и феудалним господарима. По Душановом законику за боравак у зимском станишту Власи су властелину давали „траварине од 100 кобила једну, од 100 оваца једну овцу са јагњетом и од 100 говеда једно говече”. Власи на црквеним властелинствима давали су десетак у стоци (обично овце и јагњад), сир, косили сено и дају део онога што су израдили од вуне. Уколико су им уобичајене обавезе биле умањене, имали су обавезе да преносе и чувају имовину за црквено властелинство коме су припадали.

Млеко се чувало у мешинама и дрвеним посудама. Користило се као свеже и кисело. Месом се трговало као свежим и усољеним. Људи из Дубровника у Србији и Босни куповали су велика стада стоке. Та стада су одвођена у Дубровник. Месо се јело као печено (на ражњу), кувано и осушено. У исхрани се користила речна и морска риба. Рибом се трговало као свежом или сувом и усољеном. Продавала се по градовима у унутрашњости Србије и Босне, а доста се користила у исхрани у манастирима због посних дана.

О војним обавезама Влаха, то јест власима-војницима говори повеља Стефанa Уроша II Милутина манастиру Бањска у којој се Власи деле на војнике и „ћелаторе.

На властелинству Дечана према попису у оснивачкој повељи, која је издата 1330. године, било је знатно мање влашких породица (266 породица), него породица земљорадника (2.097). У том попису мало је хришћанских, романских и арбанашких имена. Истражујући имена зависних становника уписана у Првој повељи манастиру Дечани, Милица Грковић је закључила да је у влашким катунима око 80% словенских имена. Из тога изгледа да су били словенизовани.

Од почетка XIV века приликом продаје меса на трговима у држави Немањића прво су се продавали месо и стока (од пореза) које је владар изнео на тржиште, а после су могли да продају и остали који су имали вишак меса. У њих су спадали и Власи.

 

Текст је део књиге  Александар А. Логос, ИСТОРИЈА СРБА I, 2017

Нема коментара:

Постави коментар

DOPRINOS BALKANSKIH "HAZARA" SRBIJI

Cincari su bili nosioci ekonomske modernizacije u Srbiji sredinom 19.veka. Njihovo poznavanje međunarodne trgovine, jezika i računa, navik...